Keelpijn tijdens de zwangerschap?

TIPS als je ziek bent tijdens de zwangerschap?

Ik ben momenteel 27 weken ver en tot nu toen ben ik nog niet ziek geweest tijdens de zwangerschap. Jaaa natuurlijk ben ik verschrikkelijk misselijk geweest in mijn eerste trimester en heb ik meer overgegeven tijdens deze zwangerschap dan dat ik in mijn leven al gedaan heb, en ja ik heb ook al hoofdpijn gehad en bekkeninstabiliteit die ervoor zorgt dat ik NIET slaap ! Maar goed , ik vroeg me af wat kan je naast al je zwangerschapskwaaltjes nu doen als je wat ziekjes wordt zoals een verkoudheid of griep? 

Ik heb sinds gisteren een vervelend krets in mijn keel. Wat warm water met citroen en honing zou wonderen doen , vertelde mijn schoonmoeder me net. Ik moet zeggen, het is super lekker en ja mijn keel is verlicht!  Dank u schoonmama ;)

1. Hoe serieus is het ? 

Ik ben van de overtuiging dat als er wat is waar je je zorgen om maakt of  twijfelt , bel de dokter! Bij koorts bel je best altijd, als deze te hoog is dan is dit niet goed voor de kindjes. 

Ik ga eerlijk zeggen dat ik niet snel of graag naar de dokter ga maar tijdens een zwangerschap zet ik me er wel sneller overheen. En mocht het toch niets zijn dan zijn je twijfels toch ook al weg. En heb je weer wat stress vermeden! ;)

2. Je dosis vitaminen en mineralen

Foliumzuur

Dit neem je best al vanaf het moment dat je zwanger wil worden. Bij een tweelingzwangerschap wordt zelfs aangeraden om hier meer van te nemen. ( vraag het altijd even na aan je arts).

Vitaminen C: 

Super voor je weerstand. Denk aan rauwe groenten en fruit ( TOP 10 in volgorde : Guave, rode paprika, peterselie, kiwi, broccoli, spruitjes, aardbeien, papaja, sinaasappel, boerenkool).  Meer groenten tips? Een half citroentje uitpersen, warm water en heerlijke honing! LET OP : doe je honing niet in te heet water want dan verliest het al zijn vitaminen en mineralen. Een lepeltje honing puur is ook altijd lekker :). Het doet wonderen voor de keel en tegelijkertijd heb je je vitamientjes binnen. De honing van Forever vind ik persoonlijk het lekkerst. En het feit dat het 100% honing is zonder toegevoegde suikers of anderen dingen die de bijen binnen krijgen voel ik me nog veiliger!

Vitaminen D: 

Het wordt zwangere vrouwen aangeraden om dagelijks extra vitaminen D te nemen. Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van een stevig skelet en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk, zowel voor moeder als kind. Ik heb altijd de multivitaminen van Omnibionta prenataal genomen, die met extra visolie erbij. 

Calcium

Door 5 glazen melk te drinken kunnen zwangeren ervoor zorgen dat ze voldoende calcium binnen krijgen om het risico op (ernstige) hoge bloeddruk te verminderen zoals pre-eclampsie ( zwangerschapsvergiftiging ).

Zink:

Zink is een mineraal dat ook een positieve invloed heeft op het immuunsysteem en zit onder andere in vlees, eieren en havermout. Uit onderzoek blijkt dat zink de lengte van een verkoudheid met bijna de helft kan inkorten.

3. Voldoende drinken

Tijdens je zwangerschap zal ook de hoeveelheid water in jouw lichaam aanzienlijk toenemen. Daarom is het raadzaam minstens anderhalve liter water per dag te drinken. 

  • Probeer het drinken van opwekkende dranken zo veel mogelijk te beperken. Drink dus zo weinig mogelijk koffie, gewone thee en cola maar geef de voorkeur aan kalmerende en bloedzuiverende kruidenthee.
  • Waters die aanbevolen worden tijdens de zwangerschap zijn: Evian, Hépar, Spa Reine, ...

4. voldoende rust

Een zwangerschap vergt veel van het lichaam van een vrouw. Rust en slaap daarom voldoende. Elke middag een halfuurtje rusten is geen overbodige luxe. Vermijd stress en zoek bewust activiteiten op die ontspannen. Zoek eventueel hulp in het huishouden (bv. bij de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg) en stop tijdig met werken. Een tweelingzwangerschap vergt nog meer van je, houdt hier rekening mee.

5. Verkoudheid of griep?

Een verkoudheid kan normaal niet veel kwaad. Dit zou zelfs antistoffen doorsturen naar de placenta waardoor de kindjes hier ook mee geholpen zijn. 

Gebruik zeker GEEN neusspray's of medicatie zonder bij je arts te informeren. Wat wel kan is een zoutoplossing als neusspoeling gebruiken. 

Zoutwater gorgelen als je keelpijn hebt.  1/4 theelepel zout oplossen in 0.2 liter warm water. Als je hiermee gorgelt wordt de zwelling in je keel minder en het vermindert ook het kriebelige gevoel.

Je eens goed verwennen met een lekkere kippensoep (recept) doet ook altijd wonderen! 

Een lekker warm bad is niet alleen om te relaxen maar de vochtige omgeving is ook goed voor je neus. De stoom van de douche maakt daarnaast de spieren in het hoofd, nek en borst lekker los.

Let op: de temperatuur van het water mag niet te heet zijn! Een bad van 38 graden is prima, maar laat het niet warmer worden. De grote temperatuurverschillen zijn niet goed voor je baby en zeker niet in het eerste trimester. Kijk dus ook uit met bezoeken aan de sauna, zwanger en sauna is niet altijd een goede combinatie.

Heb je nog leuke tips laat het dan zeker even weten hieronder! ;)